styrket kvinne - avspent mamma
 


Yoga ved spesielle behov

Vektreduksjon med yoga?
Alle former for yoga som inkluderer soløvelsen øker blodsirkulasjon, forbedrer fordøyelsen og aktiviserer lunger, hjerte og andre organer, og vil dermed øke forbrenning. For vektreduksjon er det bra å gjøre yoga to ganger i uken og det er bra å kombinere yoga med å gå tur eller annen form for kondisjonstrening (jogging, sykling, skigåing etc.).
Yoga og migrene
Migrene skyldes noen ganger stive muskler, andre ganger er det andre faktorerer som spiller inn, som for eksempel stress i hverdagen, en presset livssituasjon, kosthold, eller helt uforklarlige årsaker. Migreneproblematikken er kompleks, derfor er det vanskelig å finne enkle løsninger.
I yoga vil man ofte oppleve at man løser opp i stive muskler, får bedre holdning, finner redskaper til å takle både stress i hverdagen og motvirke slitasjer som et levende liv påfører våre kropper. Yoga kan på den måten være bidragsgivende til mindre hodepine, selv om det ikke er en sikker kur.
Mange av våre kursdeltakere forteller at de føler seg mindre stiv i nakke og rygg når de går regelmessig på yoga, og at det dermed øker livskvaliteten. Har du migreneplager anbefaler vi å prøve yoga og kjenne etter hvordan det fungerer. Noen har rapportert at de har kommet til en yogatime med vondt i hodet og at hodepinen har forsvunnet i løpet av timen. For andre kan det hende at de får vondt i hodet etter en time fordi så mange spenninger har blitt løsnet opp underveis og avfallsstoffer i muskulaturen kommer ut i sirkulasjon. Du må uansett være din egen utforsker, men gi oss veldig gjerne tilbakemelding hvis du kommer frem til et svar som kan komme andre til nytte.
 
Tilbake til Spørsmål & svar