styrket kvinne - avspent mamma
 


Mer om GravidYoga

Skal jeg velge Gravid Styrke, Gravid Myk eller Gravid Ro?
Inndelingen i tre ulike gravideyogakurs er ikke ment å være en skarp inndeling av svangerskapet i faser, men er en tilrettelegging av undervisningen i forhold til forskjellige behov. De som ønsker mer bevegelse og  styrketrening, kan gå på Gravid Styrke, de som ønsker lett trening kan gå på Gravid Myk, og de som vil ha mer ro, avspenning og fødselsforberedelse går på Gravid Ro.

Hvilket kurs skal du gå på hvis du er i midt i svangerskapet? 
Hvis du er halvveis i svangerskapet og føler deg tung i kroppen, har behov for avspenning og vil gå på yoga for å forberede deg til fødselen, anbefales Gravid Ro. Hvis du vil bruke yoga som en myk treningsform under svangerskapet, anbefales Gravid Myk og dersom du fortsatt føler deg lett i kroppen, har en forholdsvis liten mage og ønsker å trene mer kraftfullt skal du velge Gravid Styrke.       

Kan jeg gjøre yoga i første trimester?
Hvis man ikke har gjort yoga tidligere anbefales det å vente til etter uke 12 av svangerskapet før man begynner med yoga eller før man begynner med noe som helst nytt som kroppen ikke er vant til. Dette er for at kroppen skal få bruke sine ressurser til å sikre svangerskapet i en periode som mange regner som "usikker". Men hvis kroppen din er vant til yoga, kan du godt gjøre yoga hele svangerskapet, også første trimester. Det viktigste er å lytte til kroppen og ikke utsette den for belastning eller sjokk. 

Jeg er redd for bekkenplager - bør jeg gjøre yoga?
Vår erfaring er at styrking, bevisstgjøring og oppmykning gjennom yoga kan forebygge mot og virke lindrende på bekkenplager. Dersom du har eller får plager mens du går på kurs, er det viktig at du tar det opp med kursholder og får hennes synspunkter på hvilke øvelser du eventuelt skal avstå fra. Ved bekkenplager er det også ekstra viktig å lytte til kroppens signaler og ikke gjøre noe som kjennes vondt eller ikke riktig for din kropp.      

Hvordan gjøre yoga når jeg har bekkenplager?
Når du har problemer omkring bekkenet er det bra å være ekstra oppmerksom på hva du gjør. Det er for eksempel ikke bra å stå på ett ben. Hvis du har vondt midt på fremsiden av bekkenet skal du ikke ha beina langt fra hverandre eller sitte på huk. Veldig lite av det vi gjør i gravideyoga er uheldig for kvinner med bekkenproblemer, og vi gjør vårt beste for å si fra hvis vi gjør øvelser som kan være uheldige ved spesielle tilstander. De fleste øvelsene vil kunne hjelpe til økt avspenning omkring bekkenet og dermed redusere bekkenplagene. I noen få alvorlige bekkenløsnings-tilfeller eller i tilfeller hvor muskulaturen er underspent eller leddene er hypermobile bør man unngå yogaens tøyeøvelser, og fokusere mer på de stykende øvelsene og bekkenbunnstreningen.
 
Tilbake til Spørsmål & svar